Friday, September 6, 2019

Trip ke Kota Kinabalu, Kundasang, Tuaran, Kota Belud - Part 1

Hari Pertama : Kota Kinabalu - Kundasang ( 4 Ogos 2019)

Alhamdulillah, pada 4 Ogos baru ni  berpeluang menjejakkan kaki ke Kota Kinabalu-Kundasang buat kali kedua. Walaupon pernah pergi 2 tahun yang lepas, tetap excited macam pertama kali pergi dulu.Tapi trip kali ni special sebab ada kakak, adik, jiran, kawan, adik kawan yang join sekali. Dapatlah merasa pergi bersama-sama ke Negeri dibawah Bayu ni dengan diorang.

Untuk trip ini, sis yang menguruskan semua tempat penginapan, tempat untuk berkunjung, restoran dan pengangkutan (dah boleh jadi travel agent dah kot😆). Untuk tiket flight, kami beli waktu bukan promosi so agak mahal lah sikit RM295. Ticket flight kami ambil yang paling awal sekali pukul 5.45 pagi, so sampai sana dalam pukul 8 lebih. Pickup kereta sewa dekat airport, kami guna service Global Lepa Car Rental & Tours Sdn Bhd boleh tengok website ni http://www.globallepa.com/
Kami sewa kereta sewa Alza RM 480 untuk 3H2M, deposit bayar sebelum pergi ke Sabah RM100, baki RM380 bayar sewaktu di KKIA.

Sampai KK hari dah cerah. Waktu nak landing ni tetibe cuaca tak berapa nak elok menyebabkan flight kena pusing-pusing di udara sebelum dapat signal untuk landing. Rasa macam naik roller coaster lah kejap bile tetibe flight tu tak jadi landing., pandang tepi tingkap dekat area laut pulak tu. Hehehehe

Pitstop pertama kami selepas isi minyak ialah Restaurant Taufik 2. Kami breakfast disini, makanannya pon sedap sedap. Sebelum pergi sini memang dah search dekat blog2 orang. Taraaaa inilah yang kami order Nasi Lalap Peha Ayam, recommended disini ialah Bakso dan Rojak.

Nasi Lalap Peha Ayam RM10 . Total makanan dan minuman untuk 6 orang RM68.80

Nasi ayam, sup campur

Kami meneruskan perjalanan ke Jambatan Tamparuli, sebab nak pergi ke Kundasang memang kena lalu sini. So apa lagi singgah lah sini dah alang-alang lalu tu kan.

Perjalanan diteruskan lagi, kami singgah sebentar di Pekan Nabalu. Suka betul view dekat Lockout Point Gunung Kinabalu ni. Dekat Pekan Nabalu ni ada banyak soevenir yang boleh dibeli.
Kasi chance sis posing sikit. Hahaha

Gambar adik beradik

Dapat jugak travel sesama

Shopping di Pekan Nabalu

Ada macam-macam jenis kerepek, souvenir, buah - buahan pon ada disini. Terdapat beberapa kedai souvenir. Mulanya kami masuk ke kedai souvenir macam rumah kayu panjang, tetapi mahal - mahal dalam tu. Jadi kami shopping kedai di belakang Lockout Point kerana harga lebih murah dan berbaloi.

Souvenir di dalam ni agak mahal, jadi kami jalan-jalan je lah masuk. Hahahhah

Buah nenas tu manis

Disebabkan musim durian, sepanjang perjalanan ke Kundasang memang banyak durian pelbagai jenis isi merah, kuning, oren semua ada

Kami meneruskan perjalanan ke Pekan Kundasang

Bergambar kenangan di Pekan Kundasang. Angin punyalah kuat kat sini.

Beli avocado cheese, buah tarap dan keropok ubi madu di Pekan Kundasang

Buah-buahan di Pekan Kundasang

Taraaaaaaa, dah sampai pon dekat persinggahan kami untuk semalam. Kami stay di Mesilou Cliff.

Kami stay di Chalet 1, Mesilou Cliff, RM300 semalam

Punyalah sejuk malam siap pakai sweater

Boleh BBQ jugak dekat sini

Lepas hantar barang , kami keluar pergi beli barang masak untuk makan malam dan breakfast esok

Singgah beli barang dekat sini dalam 10minit dari homestay. Superstore ni nampak banyak dekat area KK pon ada

View makan steamboat kat balkoni chalet sambil dengan deruan air sungai

Tengok ICSYV2 sambil makan keropok ni. Sedap sangat keropok ubi kayu madu ni. Waktu kat Kundasang rasa macam masa lambat je berlalu, nak tunggu pukul 9 pon rasa macam lama je. Hahahhaha
Sempat beli Boba di Golden Fish, di Bataras Superstore. View dari homestay kami di Mesilou. Gigih nak jugak gambar gini walaupon angin kuat gilerr
Sejuk sejuk makan steamboat punyalah nikmatnya
Sepanjang perjalanan dari Jambatan Tamparuli ke Kundasang tepi jalan banyak jual durian(sebab musim durian), sinalau bakas (roasted babi hutan). Singgah nak beli durian boleh, jangan pulak singgah nak beli Sinalau Bakas bagi yang Islam tu.

BUDGET PER PERSON SELAMA 3H2M sebanyak RM450 (TRIP 6 ORANG)

1. Kereta sewa- Ambil kereta sewa dari Global Lepa Car Rental-Alza)                                     RM80
 Contact person: 014-6261836
2. Minyak kereta :                                                                                                                       RM13
3. Penginapan di Kundasang : (Mesilou Cliff, contact person : 016-586 8352 )                         RM50
4. Penginapan di Kota Kinabalu : (Windaz Guest House Sutera Avenue,                                   RM38
book di Booking.com, contact person : 014-866 4466 )
5. Makan:                                                                                                                                     RM126
Entrance fee: Desa Cattle Dairy Farm                          RM5
              Be Wonderland                                             RM25
              Peak of Hope                                                RM20
              Manukan Island                                            RM31
              Conservation fee- masuk pulau                     RM5
Parking/ Lain-lain :                                                                                                                      RM12
Grab : Home-KLIA2-Home :                                                                                                      RM45